Sunday, June 6, 2010

Sjøtorp

Mariestad est une grande ville mais hier, samedi soir, c’etait plutot mort. Presque personne dans les rues, tout ferme.


Nous partons pour le dernier petit trajet (20 km) sur le lac Väneren . Tres beau temps encore, mais pas de vent. Aujourd’hui c’est la fete nationale suedoise. Arrivons a Sjőtorp, la ou le Gøta kanal commence. Et la une surprise nous attend. C’est la fête: Marche aux puces, exposition de vielles voitures, orchestre, expositions de vieux moteurs, courses de petites voitures bricolees par les papas et conduites par des enfants, courses d’obstacles pour chiens. C’est tres sympathique. Nous achetons un moulin a poivre au marche aux puces et quelques livres de bateaux. Nous visitons aussi le musee du canal. Et l’apres midi nous nous baignonss encore dans le lac. Maintenent il est 6 h et Peter nous mijote un bon petit diner.

Une tres bonne journee. Demain nous commençons le Gøta kanal.

La plante aujourd’hui: c’est la premiere fois que je trouve cette plante. Je l’avais remarquee dans mon livre de “Flore cotiere” mais ne l’avais jamais vue en vrai. Je l’ai trouve a 50 m du bateau, le lond du quai ici a Sjőtorp. Je ne sais pas le nom en français alors je mets le nom en latin.


Mariestad er en stor by men var ganske død i går kveld. Nesten ingen i gatene og alt stengt.

Vi stater for det siste stykke på Väneren (20 km). Strålende vær men ingen vind. I dag er det den nasjonale svensk dag. Vi ankommer Sjőtorp, der hvor Gøta kanalen begynner og en overraskelse venter på oss. Det er skikkelig fest her: loppemarket, veteranbil utstilling, orkester, utstilling av gamle motorer, kassebiler konkurranse, konkurranse for hunder. Det er veldig sympatisk. Vi kjøper en pepperkverner og noen båtbøker på loppemarket. Vi besøker også kanal museum. Etter lunsj bader vi i Väneren en gang til. Nå er kl. 6 og Peter lager en god middag.

En god dag. I morgen begynner vi Gøta kanalen.

Planten i dag: det er første gang at jeg ser denne planten. Jeg hadde sett et bilde i boken min ”Kystflora” men aldri sett planten i naturen. Og i dag fant jeg den 50 m fra kaien her i Sjőtorp.


Sjøtorp
Une traction. La voiture de la famille Monnier.
En gammel Citroen. Familien Monniers bil.
Course de "voiture-caisse"
Kassebilløp

                                         Solanum dulcamara/Slyngsøtvier

3 comments:

  1. Heisann! Vi har hentet jakken din, Jens, jeg tar den med hjem til Asköy i slutten av måneden.Snakkes!

    ReplyDelete
  2. Hei mamma - den planten har jeg sett før, men jeg husker ikke hvor...

    ReplyDelete
  3. Hei!

    Nå er jeg hjemme igjen, og jeg har lest hele ukens begivenheter, veldig koselig! Og kjekt med bilder til!! :)

    Vi snakkes, hilsen Kristin :)

    ReplyDelete