Hier soir, Peter et Kirsten sont alles faire une promenade apres diner. Ils avaient parle d’un petit tour, une demie-heure a peu pres. Mais ils se sont un peu perdus et sont revenus après deux heures et demie. Bien fatigues.
Et des volontaires ont entrepris la construction d’une copie d’un bateau a roues qui navigait sur le canal au dix-neuvieme siècle et qui a coule dans le lac Væteren lors d’une tempete. Grand projet. Le bateau recommencera a naviguer en 2011.
Puis encore un petit bout de canal et arrivons vers 4 h a Karsborg, assez grande ville. Nous sommes contents d’etre en ville: le niveau des reserves de vin rouge baisse. Et en Suede, comme en Norvege, on ne peut pas acheter du vin dans les supermarches. Il faut aller a une boutique d’etat. Nous partons en expedition et trouvons le ”Systembolaget”, c’est le nom de la boutique d’etat. Puis nous faisons des courses. Peter est volontaire pour faire la cuisine et mene l’operation supermarche. On ne va pas mourir de faim.
Nous avons eu quelques gouttes de pluie dans l’apres-midi mais le beau temps est revenue.Les journaux suedois suivent la meteo de pres: ils prevoient du beau temps pour le marriage de la princesse Victoria a la fin du mois.
I går kveld gikk Peter og Kirsten en tur. De hadde snakket om en halv time men gikk to timer og 30 minutter. De gikk seg vill og kom hjem veldig trøtte.
I dag start kl 8.50. den første broen er 10 minuter vekk og åpner kl. 9.00. Den lille seilbåten startet før oss fordi han kjører ikke så fort (!) som oss. Broen åpner presis kl. 9.00 og vi kjører alle fire, de samme som i går. Så stopper den tyske båten i den første lansby, den lille seilbåt kan ikke holde samme fart som oss, store, og vi blir bare to båter igjen. Vi holder sammen lenge. I dag er det flere broer men bare to sluser. Vi kommer til den siste slusen før Viken, en liten innsjø. Det er den høyeste punkt i kanalen, 92 meter over havnivået. Maja har litt høydeskrekk. Denne siste slusen er akkurat som i gamle dager. Ingenting er forandret, alt gjøres med hånd, ingenting er hydraulisk. Og ”sjømennene” må hjelpe til for å åpne slusen. Herfra kjører vi på Viken, det er ingen vind. Den andre båten, den som var med oss fra i går, forsvinner, han gir gas og vi ser ikke ham mer etter noen minutter. Vi finner kanalen igjen på andre siden av Viken og vi går i den første slusen hvor vi går ned. Det er en ny måte nå. Vi holder båten med to tauer og la det gå langsomt ned. Vi stopper rett etter slusen for å drikke kaffe. Det er i en liten landsby som heter Forsvik. Før var det en industriell by. Alle fabrikker og verksteder er nå museum: smien, motorfabrikk, båtverft.
En gruppe frivillige har begynt å bygge en kopi av en gammel hjuldamper fra 1900-tallet som sank i Væneren. Båten blir ferdig i 2011. For en prosjekt.
Litt mer kanal og så kommer vi til en støre by, Karlsborg. Vi er glade å være i en stor by: rødvin reservene begynner å bli lave. Og her finnes det et Systembolag. Vi går på tur og finner SB. Vi kjøper mat også. Peter er frivillig for å lage mat og han styrer mathandelen. Vi vil ikke dø av sult!
Vi har hatt noen dråper vann i ettermiddag men nå er det fint vær igjen. Svenske aviser er veldig opptatt av værmeldingen nå for tiden: de melder fint vær til Victorias bryllup i slutten av måneden.
Jens ouvre l'ecluse
Jens åpner slusen
Le point culminant du canal
Kanals høyeste punkt
Nous quatre/Oss fire
Boutons d'or/Smørblomst
No comments:
Post a Comment