Wednesday, May 26, 2010

Mandal til Smøgen

Mardi 25 et mercredi 26 mai




Le diner avec Jan etait tres sympathique. Quelle experience ils ont vecue. Sa femme n’etait pas la, avec nous.

Mardi matin nous faisons des courses a Mandal. Jens grimpe dans le mat pour fixer un cable. Temps toujours tres beau. Nous partons a 10 h 30. Au debut c’est beaucoup dans des fjords, entre des iles, un peu comme chez nous. Puis nous sortons en mer, passons devant Kristiansand et ecoutons la meteo: tres bonne, vent force 4 puis 5 et diminuant. Bonne visibilite, vagues entre 1 m et 2,5 m. Ideal. Et c’est moi (!) qui propose de partir droit vers l’est, vers la Suede. Aussitot dit, aussitot fait. On avait pense remonter un peu vers Arendal avant de traveser, mais nous changeons nos plans. On fixe tout bien, on prepare notre pain craquant et notre limonade et en route. Il est a peu pres 14 h 30. Peu de vent. Nous dinons du reste de pizza(faite maison) d’hier et salade avocat-tomate. Nous sommes ensemble jusqu’a 22 h. Puis Jens va se coucher et je “barre”. En fait c’est le pilote automatique qui le fait. Il faut juste verifier que tout marche et regarder autour de soi. Au debut on a voiles et moteur puis on arrete le moteur. On ne va pas vite mais on a le temps. Tres beau coucher de soleil derriere la Norvege a 22 h 30. Le ciel est rouge. Bon signe: “Red sky at night, sailors delight, red sky in the morning, sailor take warning”. Traduction: ciel rouge le soir: espoir; ciel rouge le matin: chagrin (pour le marin). C’est clair jusqu’a 23 h 30. Puis beau clair de lune. On avait pense changer toutes les deux heures mais Jens se repose si bien que je le laisse jusqu’minuit et demie. Le vent a force et on avance bien. Nous l’avons de trois-quart arriere et les vagues aussi, hautes de 1 m/1 m50. Jens prend son quart et je me couche. Je ne peux pas dornir. Mais je me repose. A 3 h je reprend. Il commence a faire jour. Les nuits courtes de Scandinavie ont du bon. Le vent a tourne un peu, nous l’avons maintenent sur le cote. Le bateau roule beaucoup. Impression speciale d’etre seul au monde. L’autopilote fait bien son travail. Il est programme pour aller a 80 degres et il y va. Le navigateur nous montre le cap, la vitesse, le chemin qui reste a faire et le temps qui nous reste a naviguer. Mais la vitesse varie tant que le temps qui nous reste a faire varie de 10 h a 17 h! Et on va, on va. Jens dort. Puis il reprend et je me couche. Ne peux pas dormir. Vers 7 h 30, j’entends qu’il met le moteur. Plus de vent du tout. Je me leve a 8 h et nous dejeunons dehors. Temps splendide. Et on va, on va jusqu’14 h. On arrive a Smøgen, un petit port suedois, a peu pres a 70 km au nord de Gotenborg (c’est ca en fr. Gøteborg?). J’ai hisse le pavillon de courtoisie suedois dans un hauban. Petit port charmant, mais qui doit etre tres touristique l’ete. Plusieurs bateaux norvegien, mais qui sont venus d’Oslo, c’est moins loin que Bergen. Chaud.

On a navigue 27 h et demie et parcouru 129 miles. On est tres content.

Je me suis tellement cramponnee pour tenir sur mon siege et ne pas tomber quand le bateau roulait que j’ai mal aux bras.





Tirsdag 25. og onsdag 26. mai



Middagen med Jan ble veldig vellykket. For et eventyr de har opplevd. Konen var ikke med oss.

Tirsdag morgen handlet vi litt. Jens klatret i masten for å ordne en kabel. Veldig fint vær. Vi starter kl. 10.30. I begynnelse er det mye innskjær, litt som hjemme. Så seiler vi i åpen sjø, forbi Kristiansand. Vi hører på værmeldingen og den er ideell: laber bris, øking til frisk bris og så minkende, god sikt, bølger på 1m til 2,5 m. Og det er meg (!) som foreslår å seile direkte til Sverige. Vi gjør alt klart, alt på plass, knekkebrød og brus tilgjengelig. Vi hadde tenkt å seile til Arendal først og så østover. Men vi forandrer planen vår. Vi seiler rett øst med en gang. Kl er 14.30. Litt vind. Vi spiser middag (hjemmelagd pizza fra i går og avocado/tomat salat). Vi er sammen til kl 22. Da legger Jens seg. Jeg ”styrer”. Faktisk er det autopiloten som gjør det. Min jobb er å passe på at alt fungere og å se rundt om det er andre båter. Først har vi seil og motor. Men vi stopper motoren snart. Vi har ikke så mye fart men vi har god tid. Flott solnedgang bak Norge kl 22.30. Himmelen er rød og det er et godt tegn: ”Red sky at night sailors delight, red sky in the morning sailor take warning”. Det er lyst til kl 23.30 så får vi en vakker månedskinn. Vi hadde tenkt å skifte annen hver time men Jens hviler så godt at han får en halv time ekstra. Han tar vakten kl halv ett. Vinden har økt litt og vi har god fart. Den er litt skrått bakfra og bølgene også. Jeg går og legger meg men kan ikke sove. Men jeg hviler meg. Kl 3 er det min vakt igjen. Vinden er nå på siden og Maja ruller mye. Solen står opp, nettene er korte nå og det er veldig bra. Spesiell følelse: vi er alene i verden. Autopiloten gjør jobben sin. Den er programmert på 80 grader og styrer på 80 grader. Navigasjon systemet viser oss retningen, fart, hvor mange sjømil vi har igjen og hvor mye tide som er igjen. Men den siste informasjon er variabel. Den varierer fra 10 timer til 17 timer, etter farten som varierer mye selv. Vi seiler og seiler. Jens tar vakten igjen og jeg prøver å sove men klarer ikke det. Ca kl 7.30 hører jeg at Jens starter motoren. Vinden forsvant helt. Jeg står opp kl 8 og vi spiser frokost ute. Strålende vær. Vi kjører til kl 14.00 og ankommer Smøgen, en flott liten havn, ca 70 km nord for Gøteborg. Flere norske båter i havnen, men de fleste er fra Oslo. De har kortere vei enn oss fra Bergen. Varmt.

Vi har bak oss 27,5 timer og 129 sjømil. Vi er veldig glade.

Jeg holdt meg så kraftig for å ikke falle fra stolen min når båten rullet i bølgene at jeg har vondt i armene.


En liten reparasjon før avgang
Fint på Skagerak



Notre trace/Ruten

No comments:

Post a Comment