Wednesday, August 4, 2010

Struer (56 29 N 08 35 E)

Mercredi 4 août

Un peu de pluie cette nuit. Petite promenade avant de partir. Depart a 9 h 45. On suit bien notre trace d’hier, un peu plus au nord ou c’etait peu profond et tout va bien. On retrouve le chenal. C’est presque une autoroute, beaucoup de voiliers, surtout dans le meme sens que nous. Nous arrivons sans nous presser pres d’un pont qui doit s’ouvrir mais il ouvre … et se referme tres vite, on n’a pas le temps de passer. Alors on attend une demie-heure. D’autres “collegues” nous rejoignent et nous sommes 5 bateaux a passer. Nous remarquons que beaucoup ont un petit drapeau a damiers bleus et blanc hisse dans leut greement. C’est le pavillon N, et ça veut dire: pouvez-vous ouvrir le pont, SVP. On en apprend des choses! Et on continue. Le temps devient beau, peu de vent. Apres Løgstør, le Limfjord s’elargit et est plus profond. On navigue ou on veut. On passe pres de l’ile de Livø ou nous nous etions arretes en 2004.

Jens ecoute la radio, je travaille avec mes photos de fleurs. Calme. On va a Struer, une assez grande ville.

C’etait calme. Mais vers 17 h un grain est arrive, tres forte pluie, vent et ciel tout noir. Heureusement on etait presque arrive a Struer. Et cela n’a pas dure une demie-heure. Quand on est arrive a Struer il ne pleuvait plus. On a pris du diesel, de l’eau comme ça on est pret pour aller en Norvege.
Apres diner nous sommes alles chercher une voiture de location: demain nous allons visiter une tante de Jens a une trentaine de km d’ici. On est alle a pied, a sec, pendant 45 mn mais quand on est revenu en voiture il s’est remis a pleuvoir des cordes

Onsdag 4. august

Litt regn i natt. Liten tur før vi reiser. Vi følger vår spor fra i går, litt mer norlig hvor det var grunt og alt går bra. Vi er igjen i kanalen. Mange seilbåter, de fleste går i samme retning som oss. Vi er to båter som kjører rolig til en bro som skal åpnes, så rolig at vi ikke får tid til å passere den. Vi må vente en halv time. Vi merker at mange båter har et lite flag med hvite og blåe ruter opp i masten. Det betyr: kan du åpne broen, vær så snill. Andre ”kolleger” kommer og vi er 5 båter som passerer broen samtidig. Vi fortsetter. Været er blitt fint igjen, lite vind. Etter Løgstør blir Limfjorden breddere og dypere. Vi kan navigere hvor vi vil. Vi ser Livø, en liten øy som vi besøkte i 2004.
Jens lytter til radioen, jeg sorterer mine bilder av blomster, alt er rolig. Vi skal stoppe i Struer, en stor by.

Det var rolig, men i 5-tiden begynte det å regne et å blåse sterkt. Himmelen var helt svart. Heldigvis var vi nesten fremme i Struer. Og det varte bare en halv time. I Struer tok vi diesel og vann så nå er vi klar til å reise tilbake til Norege.

Etter middag gikk vi for å hente en leiebil. I morgen skal vi besøke Jens' tante som bor ca 30 km herfra. Da vi gikk var været fint, en fin tur på 45 mn langst stranden, men da vi kjørte tilbake begynte igjen å pøse ned.

Un balai rouge
En rød kost

Encore un pont qui se leve
En bro til som åpnes

Eupatoire a fleurs de chanvre